Amsterdam: The Pitch
Amsterdam: The Pitch
Hoe kun je in een pitch van 4 minuten het concept van Happy Healthy Creative Learning uitleggen en daarnaast óók nog vertellen hoe goed je wel niet bent? Aan een vakjury van 5 volwassen experts én 1 ervaringsdeskundig kind? Ogenschijnlijk losjes en toch bruisend van energie?
Natuurlijk hadden we ideeën zat! En een pitch vol concrete voorbeelden en humor voorbereid. Vanochtend via iMessenger nog de laatste dingen afgestemd, daarna samen de bomvolle trein ingesprongen met in onze handtas ballonnen (voor de sfeer en indien nodig visuele ondersteuning), ons stevige startdocument én het uitgewerkte schema voor The Pitch. En oh ja, nog wat handgeschreven notities voor het geval dat…. We dachten in de trein nog de aller laatste puntjes op de i te zetten, tot we er door een medereiziger op geattendeerd werden dat we toch écht in de stiltecoupé zaten. Met berichtjes via onze iPhones en overige non-verbale expressie kwamen we er ook wel!
Ruim op tijd arriveerden we in Pakhuis De Zwijger. We waren ingesteld op een feestelijke presentatiedag met een bruisend ontvangst. Een serieuze toon bleek de overhand te hebben. De instructies waren helder (‘wees op tijd, 4 minuten én daarna de ruimte verlaten’), maar dat kon onze pret niet drukken. Zwijgend werden we stipt op tijd de zaal ingeschoven, waar de stoeltjes in strakke rijen stonden opgesteld. De juryleden zaten met een ernstige blik achter hun tafel, hun pennen rustend op de beoordelingsformulieren, bij de vakjes die aangekruist konden worden. We keken elkaar verbaasd aan en fluisterden elkaar toe “Eigenlijk best wel old-school: presteren en beoordeeld worden! “ en gingen maar meteen op de voorste rij direct voor de jury zitten.
De plannen die werden toegelicht zaten barstensvol goede ideeën. Van een Hoogbegaafdenschool tot Entrepreneurial Education en De Trampouline, we klapten onze handen stuk voor de andere schoolmakers.
En onze Happy School? Luid applaus en een kritische vraag van de hoogleraar verder (‘werken jullie met lesmethodes?’), hadden we het gevoel dat bij onze pitch de wekker van de strenge tijdsbewaker per ongeluk al na 2 minuten was afgegaan: we waren net zo lekker op dreef! Nog even de pitch herhaald voor de camera van RTL 4, wat nagepraat met andere schoolmakers én toen weer lekker op hus an.