Armand Paardekooper Overman
Architect

Armand Paardekooper Overman

Gemiddeld brengen we 91% van ons leven door in gebouwen. Die gebouwde omgeving kan een behoorlijke impact hebben op ons geluk en onze gezondheid, maar ook de impact op onze aarde.  Zo kan ook een schoolgebouw een groot verschil maken in ruimte voor ontdekking, ontmoeting, inspiratie, concentratievermogen en gezondheid. Als architect heb ik o.a. scholen ontworpen waar je les kan hebben in de buitenlucht, de natuur ruikt en vogels hoort. En ook gangloze schoolgebouwen waardoor ontmoeting van mensen en kennis centraal is komen te staan. Voor School2032 draag ik graag bij aan een omgeving die daadwerkelijk een concrete bijdrage levert aan geluk, gezondheid en creativiteit.

 


Cora Mol
Personal trainer & Fitness instructeur

Cora Mol

Als een gepassioneerde en toegewijde Personal Trainer en Group Fitness Instructor wil ik een bijdrage leveren aan een fittere wereld. Ik maak kinderen en hun ouders graag bewust van het belang van een gezonde levensstijl, waarin voldoende bewegen, regelmatig trainen en gezond eten vanzelfsprekend zijn. Een goede afwisseling tussen bewegen en leren zorgt voor betere schoolprestaties: het kind kan beter plannen en diens werkgeheugen, accuraatheid en aandacht in de klas nemen toe. Een kind dat regelmatig beweegt krijgt meer zelfvertrouwen en wordt fitter. Sport en spel helpt het kind ook bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Voor School2032 organiseer ik graag workshops over een gezonde levensstijl, verzorg ik outdoor-groepstrainingen en bied ik op maat-gemaakte begeleiding voor kinderen.

 


Esmé van Minde
Remedial Teacher, Intern Begeleider & Groepsleerkracht

Esmé van Minde

“Wauw”, dacht ik toen ik verschillende scholen bezocht tijdens een studiereis in Denemarken. “Het kan ook anders!”. Ik raakte enorm geïnspireerd door het Deense onderwijs en begon mij hierdoor ook te verdiepen in allerlei andere soorten onderwijs. Op deze manier ontwikkelde ik in mijn gedachten de ideale school waarin vertrouwen, veiligheid en huiselijkheid een belangrijke plaats kregen. Het is een plek waar creativiteit, talent en nieuwgierigheid kunnen worden ingezet om kinderen plezier in leren te laten ervaren en zich te kunnen ontwikkelen tot een karakteristiek persoon. Op een bijzondere manier heb ik kennis mogen maken met de initiatiefnemers van School2032. Ik ben blij mijn ervaringen en ideeën met hen te kunnen delen om op deze manier een steentje bij te kunnen dragen.

 


Lotte Nap
Voedingsdeskundige

Lotte Nap

Goede voeding is een belangrijke basis voor een gezonde ontwikkeling van een kind. Het belang van goede voeding wordt nog vaak onderschat. Niet goed eten kan leiden tot hyperactiviteit, vermoeidheid, slaapproblemen, cognitieve en sociale problemen. Er kan nog zoveel winst behaald worden met goede voeding! Wat zou het mooi zijn als elk kind dat zou leren!

Via de Youth Food Movement (YFM) ben ik met Lizette in aanraking gekomen en was direct enthousiast over hun concept. De basis van gezonde gewoonten wordt al op jonge leeftijd gelegd. Steeds minder kinderen weten waar ons eten vandaan komt en hoe je moet koken. Mijn droom is voedselonderwijs voor ieder kind. Kinderen leren koken, oogsten en gezond eten. Met mijn bedrijf LOT of taste zet ik me daar al jaren voor in. Vanuit School2032 denk ik graag mee over hoe we gezond (op)voeden een plek geven in het onderwijs om zo te werken aan een gezonde en vrolijke toekomst!

 


Jose Oosterheert
Onderwijsadviseur

Jose Oosterheert

Sinds 10 jaar werk ik als psycholoog op verschillende basisscholen in het Haagse onderwijsveld. In die rol werk ik samen met ouders, leerkrachten en kinderen om moeilijkheden te onderzoeken en op te lossen.

Als persoon ben ik iemand die mogelijkheden ziet en die van verschillen en veranderingen houdt. In het onderwijs is ‘het systeem’, en vooral hoe wij daar als mensen (ik ook) aan blijven bijdragen, iets dat steeds meer wringt. We blijven naar gemiddelden kijken, terwijl dat niet meer is dan een berekening. Het ‘gemiddelde kind’ is een niet bestaand persoon die heel belangrijk is geworden. Het kijken naar gemiddelden maakt dat kinderen, die het anders dan gemiddeld doen, nu kunnen afwijken en uitvallen.

School is al heel vroeg voor veel kinderen ‘iets wat moet van de grote mensen’. ‘Je leert iets, zodat je het goede antwoord kunt geven’, zo vertellen kinderen. Als je aan kinderen vraagt hoe je leren leuk kunt maken, vertellen ze over ‘meer zelf doen’, ‘andere inrichting van de ruimtes’, ‘meer bewegen’, ‘minder saaie vakken’. Het gekke is: diep van binnen weten we dat ze gelijk hebben. Trouwens we hebben genoeg bewijs dat meer bewegen, meer zelf doen, en meer afwisseling veel helpt om gemotiveerd en effectief te leren. We weten zelfs dat de motivatie van kinderen tussen hun peutertijd (waarin ze willen leren, willen onderzoeken), en hun adolescentie een glijdende schaal omlaag is. Wéten we.. Maar ja: wij zijn nu volwassenen en dan blijk je dus gewoon mee te rijden op die rijdende trein en doe je met elkaar dingen ‘omdat we dat nou eenmaal zo doen’. Wie durft daarvan af te stappen en de trein een nieuwe route op te sturen?

Terwijl ik daar zelf vooral in mijn hoofd over bezig was, sprak ik Lizette en Diantha. Bij hen zit het lef! Het is tijd om te stoppen met wachten tot ‘iemand iets verandert’. Dat gaan we nu zélf doen en hopelijk met veel anderen!

 


Patty Broese van Groenou
Entrepeneur, choreograaf & dans docent

School 2032Lizette van Scheer benaderde mij in de zomer met de vraag of ik wilde meedenken over een nieuw type onderwijs. Als entrepeneur werk ik vaak aan projecten die zich op het snijvlak van kunst cultuur welzijn en onderwijs begeven. Ik maak daardoor veel mee op het gebied van onderwijs. Al lange tijd zie ik dat het huidige onderwijs niet meer goed aansluit op de huidige en toekomstige maatschappij. Kinderen worden nog steeds klaargestoomd voor banen die er niet zijn. Ik vind het belangrijk dat kinderen nu worden voorbereid op het leven anders inrichten. De diploma-maatschappij zoals we deze kenden is voorbij. Ik denk dat School2032 hier een hele goede rol in kan spelen.

 


Martine de Groot
Kinderyoga docent en coach

Martine de Groot

Voor de zomer nam Lizette contact met mij op om te informeren naar kinderyoga voor haar dochter. Ik vertelde over mijn ervaring met Yoga, waaronder lessen die ik heb gegeven op scholen in India. Ze vertelde vervolgens over de plannen voor een nieuw schoolconcept en als snel kwamen we erachter dat we hierin veel te delen hebben. We spraken af op het strand en dat was het begin van mijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van een happy school. Ik draag graag bij vanuit mijn kennis en ervaring op het gebied van Yoga voor kinderen in het dagelijks leven en dus ook op school. Hierbij is mijn passie om een omgeving te bieden waarin kinderen kunnen opgroeien vanuit zichzelf, vanuit balans en rust waardoor ze zich ten volle kunnen ontwikkelen, prachtig als ze al zijn van nature. Kinderpracht is de naam van mijn praktijk en dit zie ik ook zo mooi terugkomen in een happy school: laat kinderen vooral blij zijn, ‘happy for no reason’.

 


Djuri van Buuren
Algemeen directeur Kinderopvang Djoy (Maasland)

Djuri van BuurenDe maatschappij verandert en dus moet er mee veranderd worden, ook in het onderwijs en de opvoeding. Misschien wel juist daar! Na ervaring te hebben opgedaan in de kinderopvang, jeugdzorg en het middelbaar onderwijs, ben ik samen met mijn compagnon Marianne Carstens ruim 4 jaar geleden een kinderopvang gestart: Djoy.

Onze kinderopvang voldoet aan de verwachtingen van de moderne ouder. Flexibele tijden, langer open en een warme gezonde maaltijd tussendoor. Voor de kinderen een plek die veiligheid biedt maar waar ze ook praktisch voorbereid worden op een plek in maatschappij: niet de kinderen vertellen hoe een strand eruit ziet vanaf plaatje in een boek, maar de kinderen meenemen en ze het strand laten ervaren!

In de Sport-BSO worden kinderen door professionele sportleraren begeleid om actief in beweging te blijven na een dag zitten in de schoolbanken. Wij willen onze naam verbinden aan een school die durft een andere weg in te slaan ten opzichten van het huidige onderwijs.

Wij geloven dat deze nieuwe school met haar vernieuwende visie en haar brede team met veel kennis van zaken, in staat zal zijn om ouders mee te krijgen in een nieuwe kijk op opvoeden, zorg en onderwijs. Het is Djoy ook gelukt. Wij helpen daar graag aan mee.

 


Sarah Prins
Neuropsycholoog en (wetenschaps)journalist

Sarah Prins

Met de zoektermen testpsycholoog en onderwijs in google kwam ik uit bij Buro Leerlingenhulp en zo ontstond het eerste contact met Lizette. Zij koppelde me weer aan Diantha toen ik mijn enthousiasme over School2032 kenbaar maakte. Ik werkte tot 2014 met veel passie als neuropsycholoog in de jeugd GGZ, onder andere voor de zorglijn leerstoornissen en de onderwijspoli. Mede vanwege reorganisatie heb ik een uitstapje gemaakt richting (wetenschaps)journalistiek met brein & psyche als niche. Nu wil ik deze vaardigheden samenbundelen. En ik verwacht ze mooi in te kunnen zetten voor Onderwijs 2032.

Verhalen aanhoren en overbrengen in welke vorm ook, dat is wat ik altijd al mooi heb gevonden. Daar geef ik dan ook op verschillende manieren uiting aan; als psycholoog analyseer ik verhalen, als journalist schrijf ik ze op en in mijn vrije tijd speel ik ze uit op het toneel. Daarbij vind ik het waardevol om maatschappelijke thema’s, die ons dus allemaal aangaan, via verschillende kanalen onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Met bijzondere belangstelling voor onderwijs, cultuur en wetenschap. Verder hou ik ervan om ideeën te bedenken, mensen bij elkaar te brengen en daarin het initiatief te nemen.

 


Niels Wesbeek
Bedrijfskundig artiest

Niels WesbeekNaast het feit dat Niels de financieel strategische artiest is van Talentives, is hij exemplarisch voor Talentives. Als destijds on(der)belicht talent wil hij nu het verschil maken door talenten bij anderen te ontwikkelen, zodat zij hun ambities kunnen waarmaken.

 

 

 

 


Ankie Swakhoven
Verbindingsstrateeg

Ankie Swakhoven

Ankie is verbindingsstrateeg en talentaccelerator bij Talentives. Zij weet mensen op een energieke manier met hun hart en elkaar te verbinden, zodat hun talenten optimaal tot hun recht komen in hun werkomgeving.